El projecte té com a objectiu aplanar el camí cap a millors sistemes big data que millorin la qualitat de la vida urbana en termes de sostenibilitat, serveis i mobilitat segura, alhora que prepari els antecedents tecnològics per al futur dels vehicles autònoms.
El projecte CLASS va iniciar la seva activitat la setmana passada al Barcelona Supercomputing Center (BSC)
Per a poder realitzar-ho, el projecte CLASS aspira a convergir i evolucionar les tecnologies de computació d’altes prestacions, les de baixa potència embedded i les d’ànalisis big data en una sola i unificada arquitectura de software capaç de coordinar eficientment i distribuir els recursos computacionals a través de tot l’espectre computacional (des de “edge” fins a “cloud”), tot proveint garanties a temps real. L’arquitectura de software estarà basada en COMPSs, el marc de software desenvolupat al BSC per a dissenyar i executar aplicacions d’alt rendiment en entorns cloud distribuïts. COMPSs es millorarà per a poder donar suport a la distribució de la computació als recursos tan de computació cloud com edge, tot proveint garanties de temps real a la execució global.
La tecnologia de CLASS serà posada a proba en una àrea urbana real d’un kilòmetre quadrat dins de la ciutat de Mòdena, utilitzant tres vehicles prototip proporcionats per Maserati i equipats amb els sensors i connectivitat necessàries per a permetre als conductors d’utilitzar les seves innovadores funcionalitats. El projecte va arrancar la setmana passada amb el primer cara-a-cara al BSC, on els diferents socis van debatre sobre les primeres activitats del projecte i els següents passos.
El projecte planeja aplanar el camí cap a uns millors sistemes big data aplicats a l’àrea de les ciutats intel·ligents, que millorarà la qualitat de vida de la ciutat en termes de sostenibilitat, serveis i mobilitat segura. Així mateix, el projecte prepararà els antecedents tecnològics per al futur de cotxes autònoms fiables. D’entre els objectius que CLASS pretén aconseguir, trobem els següents: millorar la gestió general del tràfic un 20%; reduir la contaminació un 20%; reduir la resposta de temps dels vehicles d’emergències un 30%; reduir el nombre d’accidents un 30%; reduir el temps invertit en buscar una plaça per aparcar un 40%.
La investigació que es realitzarà a CLASS no només es centrarà en l’àrea de les ciutats intel·ligents, sinó que també en qualsevol altre sistema intel·ligent amb anàlisis de dades i requeriments a temps real (per exemple, la manufactura intel·ligent). Per això, el projecte inclou una taula de consellers industrials en la qual les companyies del sector intel·ligent monitoritzaran el projecte, obrint la porta a noves oportunitats de mercat implicant l’ús d’anàlisis big data en el mercat de sistemes embedded crítics.
“CLASS representa una oportunitat excel·lent pel BSC per a desenvolupar una nova generació de sistemes de computació altament distribuïts amb anàlisis de dades i requeriments a temps real, capaços de coordinar recursos computacionals al llarg de tot l’espectre de computació amb l’objectiu de incrementar la intel·ligència del sistemes intel·ligents” diu Eduardo Quiñones, coordinador del projecte CLASS i investigador del departament de ciències de la computació del BSC.
Sobre CLASS
CLASS (Edge and Cloud Computation: a Highly Distributed Software for Big Data Analytics) és un projecte europeu finançat amb un pressupost de 3,9 milions d’€ que comença l’1 de gener de 2018 i finalitzarà el 31 de desembre del 2020. Coordinat pel Barcelona Supercomputing Center (Espanya), el projecte agrupa un consorci multidisciplinari composat per les parts interessades necessàries per al desenvolupament d’innovacions de negoci utilitzant big-data real incloent proveïdors de la indústria TIC com Atos Espanya i IBM Israel, usuaris de diferents àrees de ciutats intel·ligents incloent actors públics i privats com Comune di Modena (Itàlia) i Maserati (Itàlia) i investigadors com la Universita degli Studi di Modena e Reggio Emilia (UNIMORE, Itàlia).